Sprawozdanie z realizacji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego

„Piękna nasza Polska cała” w okresie od września 2019 do czerwca 2020 r.

 

Projekt wymagał realizacji dwóch zadań miesięcznie, jednego z listy autorki projektu Ludmiły Fabiszewskiej oraz zadania według pomysłu nauczyciela. Zadania wykonywały poszczególne dzieci, grupa, przedszkole, a do części zadań włączyli się rodzice.

Relacje ze zrealizowanych zadań w placówce umieszczane były co miesiąc na grupie projektowej „Piękna Nasza Polska Cała” na Facebooku  jako posty, prezentacje i filmiki.

Większą część zadań projektowych wykonano z dziećmi w przedszkolu, a ostatnie miesiące projektu, ze względu na pandemię koronawirusa, po uprzedniej modyfikacji zadań, zrealizowano w edukacji zdalnej z pomocą rodziców.

Tematy zrealizowane w tym roku szkolnym:

  1. Kartka dla Bohatera /Powstanie Warszawskie/ oraz spotkanie z kulturą ludową naszego regionu w Parku Oliwskim – obejrzeliśmy wystawę rzeźb kaszubskich w ogrodzie Muzeum Etnograficznego i wytwory sztuki ludowej.
  2. W przedszkolu powstał kącik o treści patriotycznej. Zwiedziliśmy Katedrę oraz Pałac Opatów. W parku szukaliśmy atrybutów polskiej złotej jesieni. Dzieci nauczyły się polskiego tańca ludowego „Trojak”.
  3. 8 listopada, w piątek przed Świętem Niepodległości, wszystkie przedszkolaki zaśpiewały hymn narodowy oraz przedstawiły prezentację wiersza „Katechizm polskiego dziecka” i piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem”. W ramach patriotycznego tygodnia dzieci poznawały historię odzyskania niepodległości, udały się pod pomnik Bitwy Oliwskiej w 1627 r., uczyły się piosenek o treści patriotycznej, polskich zabaw ludowych, zapoznawały się z legendami o naszym kraju, a panie kucharki przygotowały biało-czerwony podwieczorek - /ciasto dyniowe z kremem twarogowym oraz wiśniowym sosem/.
  4. „Według przepisu babci” przedszkolaki wykonały pierniczki, które potem dekorowały nasz wigilijny stół. Odbył się również konkurs na świąteczną ozdobę wykonaną z surowców wtórnych. Teatr „Rodzice- Dzieciom” wystawił świąteczne przedstawienie zakończone wspólnym kolędowaniem.
  5. Projekcja filmowa „W starym kinie”, podczas której dzieci oglądały dobranocki swoich rodziców i dziadków. Przedszkolaki wraz z rodzicami przygotowały prezentacje i rysunki na ten temat. Pod koniec stycznia odbyła się uroczystość dla babć i dziadków z poczęstunkiem przygotowanym przez dzieci /ciasteczka/, występami, wręczaniem upominków samodzielnie wykonanych dla dziadków.
  6. „Polacy – Rodakom” pod takim tytułem odbyła się w lutym akcja zbierania artykułów szkolnych i papierniczych dla dzieci polskich szkół na Białorusi. Dary zostały wysłane pocztą. W tym miesiącu mamy zaproponowały i wraz z dziećmi wykonały walentynkowe mydełka.
  7. „Ziemia – zielona wyspa” to temat ogrodniczy, w ramach którego posadziliśmy bratki do przedszkolnego ogródka oraz cebulę na parapecie. Jako zadanie własne dzieci wykonały papierowe bukieciki z okazji Dnia Kobiet, które potem wręczyły paniom pracującym w przedszkolu oraz w okolicznych zakładach pracy /fryzjerka, sklep spożywczy, apteka, warzywniak/.
  8. Podczas edukacji zdalnej z powodu koronawirusa nadal realizowaliśmy projekt. Zadania zostały zmodyfikowane i z pomocą rodziców wykonano zadania: „Według rodzinnego przepisu” – ryba w pomidorach, „Być dobrym jak chleb” – pieczenie chleba z własnych domowych przepisów, oraz wielkanocne symbole świąteczne.
  9. Były też zadania związane z majowymi świętami: wywieszanie flag narodowych, wykonanie herbu naszego miasta Gdańska i drzewa genealogicznego rodziny.
  10. Najciekawszym zadaniem były: „Zabawy naszych rodziców”.

Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w projekcie wykonując poszczególne zadania, a do niektórych równie chętnie włączali się rodzice.

Zrealizowane zostały cele projektu takie jak: wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych u dzieci, poznanie historii państwa polskiego i symboli narodowych, uwrażliwianie na piękno, folklor i tradycje, poznanie zwyczajów i obrzędów ludowych z różnych regionów Polski i Kresów, a także wzmacnianie u dzieci poczucia radości i dumy z bycia Polakiem oraz integracja placówek edukacyjnych z Polski i Kresów.

Cały projekt sprawił wszystkim dużo radości i wiele nauczył. Dzięki projektowi nasza współpraca z rodzicami zacieśniła się, zawsze można było liczyć na ich wsparcie i pomoc, za co wszystkim zaangażowanym w projekt rodzicom dziękujemy.